Jouw slaap is belangrijk voor ons!

Slaaptekort

Slaaptekort: oorzaken, gevolgen en oplossingen

Laatst bijgewerkt op: 20.07.2022 Marlies 5 Min.

Af en toe slaaptekort hebben, is niet onrustwekkend. Al snel maken we dan wel eens een grapje: 'met het verkeerde been uit bed gestapt?' 😅

Leuk is anders, maar het heeft geen langdurige negatieve gevolgen voor je gezondheid.

Heb je regelmatig slaaptekort? Of denk je dat je een chronisch slaaptekort hebt?

Dan kan dit gevaarlijk zijn voor zowel je lichamelijke als geestelijke gezondheid. 😨

Snel actie ondernemen is dan de boodschap!

In dit artikel legt Sleep Hero daarom alles uit over de oorzaken van slaaptekort, slaaptekort symptomen, en wat je kan doen om dit te voorkomen of op te lossen! 👇

Slaaptekort

In het kort - Slaaptekort symptomen, oorzaken en oplossingen

  • Slaaptekort oorzaken: stress, alcohol/drugsgebruik, lichamelijke klachten en een verstoorde biologische klok.

  • Slaaptekort symptomen: slechte concentratie, vermoeid uiterlijk, verzwakt immuunsysteem en een grotere kans op ziektes.

  • Slaaptekort oplossingen: rust en regelmaat, sporten en vermijd zo veel mogelijk digitale apparaten.

  • Exta tip: Zorg ervoor dat je op een kwalitatief goede matras en goed kussen slaapt, die beide passen bij jouw slaaphouding.

Wat zijn de oorzaken van slaaptekort?

Veel mensen hebben last van slaaptekort. Het is eerder uitzondering dan regel om de gewenste 7 à 8 uur per nacht te slapen.

De grootste oorzaak van dit slaaptekort is stress.

Stress kan veroorzaakt worden door veel factoren. Mensen zijn druk met werk of studie, zitten in financiële moeilijkheden of hebben familieproblemen.

Ook het regelmatig gebruiken van cafeïne, alcohol of drugs kan leiden tot minder slaap.

Daarnaast hebben mensen met lichamelijke (pijnlijke) klachten moeite om de hele nacht door te slapen.

Al deze oorzaken kunnen ertoe leiden dat jouw lichaam minder ontspannen is en jij hierdoor een minder goede nachtrust hebt.

Het gevolg? Slaaptekort.

Gevolgen slaaptekort

Het kan natuurlijk ook zijn dat je er zelf voor kiest om minder te slapen. Zo hou je meer tijd over voor je hobby’s, vrienden en familie of voor je werk.

Bovendien is slaaptekort heel afhankelijk van het type slaper dat je bent.

Sommige mensen zijn namelijk zogenaamde ‘kortslapers’ (onder andere Donald Trump en Mozart staan/stonden hier bekend om), terwijl anderen meer uren slaap dan gemiddeld nodig hebben.

Kort slapen is echter niet voor iedereen weggelegd!

De meeste mensen hebben gemiddeld 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig.

Het is dus belangrijk om voor jezelf uit te zoeken hoeveel slaap jij nodig hebt. Zo kan je ervoor zorgen dat je geen slaaptekort opbouwt.

Maar wat gebeurt er eigenlijk met je lichaam en geest als je een slaaptekort hebt?

Heeft slaaptekort gevolgen? En wat zijn slaaptekort symptomen?

Sleep Hero vertelt het je 👇

Slaaptekort symptomen en gevolgen

Slaaptekort kan zowel kleine als grote gevolgen hebben voor je lichaam en je gezondheid.

Door goed en genoeg te slapen kan je lichaam en geest zich herstellen en vernieuwen.

Slaap je te weinig, dan kan dit negatieve gevolgen hebben.

Van welke slaaptekort symptomen jij last hebt, is over het algemeen afhankelijk van hoe lang je al te weinig slaapt.

Ons team heeft het ingedeeld in 3 categorieën: op korte termijn, op middellange termijn en op lange termijn.

Gevolgen slaaptekort: op korte termijn

Met 'korte termijn' bedoelen we 1 tot 3 nachten. Dit zijn dan de gevolgen van een slaaptekort:

  • Verminderde cognitieve en emotionele vaardigheden

  • Verminderde concentratie

  • Geheugenverlies

  • Stemmingswisselingen en prikkelbaar

  • Slechtere sport- en werkprestaties

  • Groter risico op het gebruik van drugs, alcohol en cafeïne

Gevolgen slaaptekort: op middellange termijn

Met middellange termijn bedoelen we 3 tot 7 nachten. Dit zijn dan de gevolgen van een slaaptekort:

  • Verzwakt immuunsysteem

  • Groter risico op infecties

  • Je herstelt minder snel van lichamelijke klachten of griep

Gevolgen slaaptekort: op lange termijn

Met 'lange termijn' bedoelen we weken, maanden, jarenlang te weinig slapen.

Een langdurig slaaptekort kan grote gevolgen hebben voor je gezondheid:

  • Beroertes

  • Hartklachten

  • Morbide obesitas

  • Diabetes

Als je langere periodes moeite hebt met genoeg slapen, dan noemen we dit ook wel een chronisch slaaptekort.

Chronisch slaaptekort is heel gevaarlijk, omdat je gewend raakt aan de negatieve gevolgen.

Opeens vind je het heel normaal dat je vermoeid op je werk zit. Of denk je er niet bij na dat je slechte humeur wel eens met slaaptekort te maken kan hebben.

Voorkom dus ten allen tijde chronisch slaaptekort!

Gevolgen slaaptekort bij kinderen

Ook bij kinderen en jongvolwassen kan slaaptekort veel problemen opleveren.

Volgens deze Nederlandse wetenschappelijke studie kan slaaptekort, afhankelijk van de leeftijd van een kind, verschillende gevolgen hebben:

Zuigelingen, peuters en kleuters:

  • Hersenontwikkeling wordt geremd

  • Groeiachterstand

  • Lichamelijke klachten zoals benauwdheid

  • Minder goede band met ouders

  • Grotere kans op het ontwikkelen van ADHD

Gevolgen slaaptekort bij kinderen

Schoolkinderen:

  • Slaaptekort kan bij schoolgaande kinderen dezelfde gevolgen hebben als bij kleine kinderen

  • Bovendien kan slaaptekort leiden tot leerproblemen en leerachterstand

Adolescentie (pubers):

  • Ook bij deze groep kan slaaptekort leerproblemen veroorzaken

  • Het is bewezen dat pubers die eerder naar bed gaan, eerder opstaan en minder lang uitslapen in het weekend, betere cijfers halen.

  • Bij slaaptekort is de kans op verkeersongelukken aanzienlijk groter

Hoe kan ik slaaptekort oplossen?

Er zijn veel manieren om slaaptekort tegen te gaan.

Overdag sporten maakt je lichaam moe, waardoor je makkelijker in slaap kan vallen (niet ’s avonds, want dan is je lichaam nog te actief).

Zorg er bovendien voor dat je minstens een uur voor het slapengaan al je digitale apparaten aan de kant legt (laptop, telefoon, televisie).

Ook rust en regelmaat is heel belangrijk om slaaptekort tegen te gaan.

Slaaptekort oplossing: routine

Bouw voor jezelf een slaaproutine in: ga op dezelfde tijden naar bed, en probeer op dezelfde tijden wakker te worden. Zo kan jouw lichaam wennen aan het slaappatroon.

Na verloop van tijd zal je merken dat je een veel betere nachtrust hebt!

Wil je meer tips over beter slapen en snel in slaap vallen, zodat jij geen last krijgt van slaaptekort? In dit artikel geven wij 8 tips die jou kunnen helpen om in slaap te vallen.

Tot slot is het belangrijk dat jij een op een kwalitatief goed matras en kussen slaapt, die passen bij jouw slaaphouding.

Zo voorkom je dat je lichamelijke klachten krijgt, waardoor jij jouw nachtrust verbetert.

Sleep Hero schrijft reviews over allerlei soorten en maten matrassen die verkrijgbaar zijn.

Neem bv. eens een kijkje naar de review van de nieuwe Hypnia Welzijn Supreme matras.

Een zalig comfortabel matras, tegen een zachte prijs!

Het kan ook lastig zijn om een kussen te vinden dat bij jou past.

Matrassenfabrikant Emma heeft hier een oplossing voor bedacht: het individueel aanpasbaar Emma Kussen, met verschillende lagen.

Ideaal voor mensen die de mogelijkheid willen hebben om de hardheid en dikte van een kussen aan te passen.

Sleep Hero tip: wil je graag weten wat de beste matrassen volgens Test Aankoop zijn? Bekijk het hieronder! 🏆👇

Conclusie: Slaaptekort

Slaap is nog steeds een fascinerend onderwerp voor wetenschappers. Er is in de wetenschap (nog te) weinig bekend over verschillende aspecten van slapen.

Onderzoekers zijn het erover eens dat slaap letterlijk van levensbelang is.

Zoals we verteld hebben in dit artikel kunnen de gevolgen van chronisch slaaptekort heel ernstig zijn.

De beste tip die wij jou kunnen geven is: let op jezelf!

Heb je het idee dat jouw (lichamelijke) klachten het gevolg kunnen zijn van slaaptekort?

Probeer dan zo snel mogelijk één (of meerdere) van onze hierboven genoemde tips uit.

Of neem indien nodig, contact op met een erkende arts.

Sleep Hero hoopt dat je met bovenstaande tips, vol energie aan elke nieuwe dag kan beginnen! 😊

Marlies

Je passies met elkaar verbinden is toch geweldig? Ik houd van schrijven en ik ben graag met taal bezig. Graag verdedig ik dus onze Vlaamse charmante taal met mijn andere passie: slapen! Een goede nachtrust hebben is heel belangrijk, daarom vind ik het geweldig om anderen te helpen in het vinden van de perfecte slaapproducten! :) 

Kortingscodes

Wave by M line
Wave by M line productfoto
Wave Prijs vanaf 411.75 € (549 €)

Wave: individueel aanpasbare kwaliteitsmatras met een aantrekkelijke prijs!

Dit kan ook interessant voor jou zijn…

Onze testen zijn subjectieve ervaringen van onze testpersonen, de beoordelingen zijn niet afkomstig van openbare instellingen. We zijn lid van het affiliate-programma van Amazon en verschillende matrasfabrikanten. Als u via onze affiliate links koopt die zijn gemarkeerd met "*", ontvangen we een kleine commissie die de aankoopprijs niet verhoogt.