Tips om in slaap te vallen

Hoe val je snel in slaap? In dit artikel geeft Sleep Hero 8 tips om in slaap te vallen!

Laatst bijgewerkt op: 24.08.2022 Geschatte leestijd: 5 Min.

In een artikel over slapeloosheid op de website gezondheidwetenschap.be wordt uitgebreid verschillende oorzaken besproken.

Snel in slaap vallen is voor veel mensen niet eenvoudig.

Er wordt nog aan van alles gedacht, het hoofd krijgt geen rust, maar stress en/of spanning zijn ook veelvoorkomende triggers.

Dit is vervelend, want een goede nachtrust is een van de belangrijkste basisbehoeften van een mens.

Slaap vermindert stress, verbetert de concentratie, en zorgt ervoor dat je nieuwe energie hebt om aan de dag te beginnen.

Sleep Hero heeft voor je uitgezocht wat je zelf kan doen om je nachtrust te verbeteren, en wat je beter vermijd.

Lees onze tips om in slaap te vallen hieronder! 👇

Tips om in slaap te vallen

8 tips om in slaap te vallen

  • Zet je laptop en smartphone minstens een uur voor het slapengaan uit.

  • Kijk zo weinig mogelijk televisie voordat je gaat slapen.

  • Zorg dat je matras en kussen goed passen bij je lichaam en slaaphouding.

  • Door lichaamsbeweging word je fysiek sneller moe.

  • Drink kruidenthee of warme melk met honing.

  • Neem een warme douche, of kleed je warm aan.

  • Doe ontspanningsoefeningen, yoga en/of meditatie.

  • Monotone activiteiten kalmeren je lichaam.

Hoe val je snel in slaap?

Slaapproblemen kunnen veel oorzaken hebben, en vaak is het persoonsgebonden. Een makkelijk antwoord bestaat dus niet.

Toch zijn er een aantal manieren die je kunnen helpen om sneller in slaap te vallen.

Sleep Hero hoopt dat deze tips om in slaap te vallen je kunnen helpen je nachtrust te verbeteren en ’s ochtends uitgerust op te staan.

Volgens het artikel 'slapeloosheid' hebben veel mensen last van moeilijk inslapen. Het is dan ook niet verrassend dat er talloze manieren zijn bedacht om makkelijker en sneller in slaap te vallen.

Lees hier de beste manieren!

Wist je dit? Een slaapmasker, slaap oordoppen en verzwaringsdekens zijn handige en bewezen hulpmiddelen om beter te slapen!

Een monotone activiteit

Als je als kind niet kon slapen, heb je waarschijnlijk van je ouders gehoord dat je schaapjes moet tellen. 🐑🐑

Dit klinkt nogal suf, maar het idee erachter is effectief en werkt wel degelijk!

Een monotone activiteit waarbij je lichaam en geest geen prikkels krijgen, kan heel ontspannend werken.

Hierdoor is het makkelijker om in slaap te vallen.

Wat je precies doet, maakt weinig uit. Je kan schaapjes tellen, de golven van de zee inbeelden, of op je ademhaling letten.

Ook het lezen van een boek kan ontspannend werken.

Zorg er wel voor dat het boek niet te spannend of te ingewikkeld is, dit verhoogt de activiteit in je hersenen.

Kies dus een monotone activiteit waarbij je je geest tot rust kan brengen. Hopelijk kan je hierdoor sneller in slaap vallen.

Een warme drank drinken

Je hebt vast wel eens gehoord dat een warme kop thee, of warme melk met honing een goede manier is om in slaap te vallen.☕

Wetenschappelijk gezien is het niet bewezen dat warme dranken effectieve slaapmiddelen zijn.

Kruidenthee kan slaapopwekkende stoffen bevatten, maar de dosis is over het algemeen niet groot genoeg om echt te helpen.

Daarentegen zijn deskundigen het er wel over eens dat het een positief psychologisch effect heeft.

Door het drinken van warme dranken ben je meer ontspannen, en voelt het gezellig aan.

Dit ontspannen gevoel helpt bij het in slaap vallen.😴

Een warme douche of bad nemen of warme kleding dragen

Douchen of een warm bad voor het slapengaan is een goede manier om sneller in slaap te vallen.

Je lichaam en spieren ontspannen, en jij voelt je comfortabel.

Ook jezelf warm aankleden kan helpen bij het in slaap vallen. Zalig dikke sokken, een comfortabele pyjama, of een zacht joggingspak zijn goede opties.

Zorg er voor dat je niet te warm wordt en gaat zweten.🥵

Dit zou niet helpen om sneller in slaap te vallen!

Het juiste kussen voor jouw slaaphouding

Op een goed en comfortabel kussen slapen, vindt iedereen aangenaam.

Hoe comfortabeler en meer ontspannen je bent, hoe sneller je in slaap valt.

Het is daarom belangrijk om een kussen te kiezen die past bij jouw slaaphouding.

Zo kunnen je spieren zich ontspannen, en ligt je lichaam in de optimale houding.

Voor zijslapers is het van belang om een dikker kussen te nemen.

Als zijslaper leun je namelijk vooral op je schouder en heup. Hierdoor wordt je hoofd onvoldoende ondersteund, en zijn je nekspieren gespannen.

Een dik kussen zorgt dan voor een ontspannen houding en een gezonde uitlijning van je wervelkolom.

Nieuwsgierig naar een goed kussen voor zijslapers? Sleep Hero testte het: lees hier onze blog over de beste kussens voor zijslapers.

In slaap vallen met een goed kussen
Een kwalitatief goed kussen helpt bij een gezonde uitlijning van de wervelkolom. / © Sleep Hero
  • Aan buikslapers zegt Sleep Hero dat zonder kussen slapen, of met een heel plat kussen, zelfs beter is!

Je nek zou overbelast kunnen geraken. Bovendien kun je hierdoor beter ademhalen.

  • Voor rugslapers is het ideaal om een medium-dik kussen te nemen, waar je iets verder in wegzakt.

Zo biedt je jouw nek en hoofd genoeg ondersteuning, en wordt je ruggengraat optimaal ondersteund.

  • Weet je niet zeker in welke houding je slaapt? Of draai je veel tijdens de nacht?

Dan raadt Sleep Hero een verstelbaar en aanpasbaar kussen aan.

Zo kun jij zelf proberen en kiezen welke dikte en vorm het beste bij jouw lichaam past.

Een perfect voorbeeld hiervan is het populaire Emma kussen.

Snel in slaap vallen: wat moet je vermijden?

Naast dingen die je kunt doen om sneller in slaap te vallen, zijn er ook dingen die je beter vermijdt.

Afleiding, stress en het digitale tijdperk waarin we leven, zijn grote factoren die snel in slaap vallen in de weg staan.

Hoe kun je hier het beste mee omgaan? Wat moet je vermijden, en wat niet?

Hieronder geeft Sleep Hero je een aantal tips om in slaap te vallen.👇

Digitale apparaten

Het digitale tijdperk waarin we leven heeft veel voordelen, maar ook nadelen.

De telefoon, laptop en televisie kunnen onze geest te veel prikkels bezorgen, waardoor snel inslapen moeilijker wordt.

Je kent het vast wel:

Nog even die laatste Whatsapp berichten beantwoorden voor het slapen. Even controleren of je vrienden nog iets op Instagram of Facebook hebben geplaatst. Toch die laatste aflevering van je Netflix-serie kijken, het is zo spannend!

Ook Sleep Hero's team vindt het niet altijd gemakkelijk om deze dingen niet te doen.

Toch raden we aan om dit zoveel mogelijk te vermijden.

Het blauwe licht dat uitgestraald wordt door digitale apparatuur beïnvloedt namelijk je hersenactiviteit. De geest wordt meer geprikkeld en het vermindert de melatonineproductie in je hersenen.

Als deze slaapverwekkende stof niet of minder wordt aangemaakt, heb je meer moeite met het in slaap vallen.

Ook kunnen al deze digitale impulsen spanning en stress veroorzaken.

Onze tip is om minstens een uur voordat je gaat slapen al je digitale apparaten weg te leggen of uit te zetten.

Zo kan je lichaam rustig in de ontspanningsmodus komen, en val je veel makkelijker in slaap.

Vermijd stress

Iedereen weet het, stress vermijden, het kan extreem moeilijk zijn.

Druk en spanning op het werk of door studies, familieomstandigheden, relatieproblemen of financiële moeilijkheden zijn allemaal voorbeelden van oorzaken van stress.

En door stress kan het heel moeilijk zijn om in slaap te vallen.

Hoewel het lastig kan zijn om de oorzaak van je stress weg te nemen, zijn er manieren om je stressniveau te verlagen.

Sleep Hero geeft de voorkeur aan meditatie of ontspanningsoefeningen.

Neem voordat je gaat slapen een kwartiertje de tijd om volledig tot rust te komen. Dit kan je doen aan de hand van mediteren. Ook ontspanningsoefeningen of (rustgevende) yoga kan kalmerend werken.

Weet je niet zo goed hoe je dit moet doen? Het internet is je vriend!

Er zijn tegenwoordig genoeg filmpjes en online gidsen te vinden die jou kunnen helpen.

Mediteren kan je leren.😄

Vermijd ’s avonds sporten

Veel mensen denken dat sporten helpt om sneller in slaap te vallen. Dit is slechts gedeeltelijk waar.

Overdag sporten kan goed helpen om je zowel fysiek als mentaal moe te maken.

Je lichaam heeft echter tijd nodig om weer in de ontspanningsmodus te komen.

Het is daarom aan te raden om niet pas ’s avonds laat te gaan sporten. Je lichaam heeft namelijk 3 à 4 uur nodig om volledig tot rust te komen.

Het is dus veel beter om in de ochtend, middag of namiddag te sporten.

Vermijd een slechte matras

In sommige gevallen kunnen slaapstoornissen ook te maken hebben met een verkeerde matras.

Elk lichaam is anders, en het is daarom van belang om een matras te kiezen die perfect bij jouw lichaam en slaaphouding past.

Het liggen op een te harde of te zachte matras kan jouw rug en nek (over)belasten. Ook lig je wellicht niet zo comfortabel als dat je zou willen.

Sleep Hero weet daar natuurlijk alles over!

In dit artikel geven we tips waarmee jij kan uitzoeken welke matras het beste bij jou past.

Onze matrassenreviews vergelijken verschillende matrassen.

Sleep Hero's favorieten zijn ook de favorieten van Test Aankoop en zelfs van veel consumenten. De Emma One en Sleepy Original kwamen als beste matras uit de test! 👇🏆

Conclusie: Hoe val je snel in slaap?

Snel inslapen, snel in slaap vallen, is niet altijd gemakkelijk.

Er kunnen veel verschillende oorzaken aan de basis liggen voor slapeloosheid.

De beste tip die Sleep Hero je kan geven is:

Hoe meer ontspannen je bent, hoe makkelijker het is om in slaap te vallen.

Onze tips kunnen je ideeën geven, maar het is goed enkele dingen uit te proberen voor jezelf.

Forceer jezelf niet om zo snel mogelijk in slaap te vallen. Neem rustig de tijd om alle tips om in slaap te vallen te proberen.

Heb je een goede manier voor jezelf gevonden? Super! 😊

Maak er vervolgens een dagelijkse (of nachtelijke) routine van.

Sleep Hero hoopt van harte dat je met deze tips als een roos inslaapt, en uitgerust weer wakker wordt. 🤗

Marlies

Je passies met elkaar verbinden is toch geweldig? Ik houd van schrijven en ik ben graag met taal bezig. Graag verdedig ik dus onze Vlaamse charmante taal met mijn andere passie: slapen! Een goede nachtrust hebben is heel belangrijk, daarom vind ik het geweldig om anderen te helpen in het vinden van de perfecte slaapproducten! :) 

Heeft dit artikel je geholpen?
Ja
Nee

Thank you for your feedback

Feedback verzonden - bedankt!
Het versturen van je feedback is helaas niet gelukt. Probeer het nog een keer.

Waarom je ons kunt vertrouwen

Dit heeft ons volledige internationale team bereikt:

>180 producten getest

>19836 uur aan onderzoek

>6 miljoen mensen vertrouwen ons

4 experts

#1 op de Europese markt

Dit kan ook interessant voor jou zijn…

    Onze testen zijn subjectieve ervaringen van onze testpersonen, de beoordelingen zijn niet afkomstig van openbare instellingen. We zijn lid van het affiliate-programma van Amazon en verschillende matrasfabrikanten. Als u via onze affiliate links koopt die zijn gemarkeerd met "*", ontvangen we een kleine commissie die de aankoopprijs niet verhoogt.